Gode råd til iværksætteren

Den nemmeste del af at være iværksætter er at finde på, hvad man skal lave. Herefter bliver tingene noget mere komplicerede. Det måske allerbedste råd, man kan give en iværksætter er at søge hjælp. Alt for mange iværksættervirksomheder knækker halsen på, at man forsøger at varetage alle opgaver selv. Uanset, hvor dygtig man er, så er der få, der er i stand til at være kompetente på alle områder. De penge, man bruger på ad hoc hjælp kan være givet rigtig godt ud.

Fokus på kerneområdet

Hold fokus på dit gerneområde nemlig at producere den eller de varer eller ydelser, du gerne vil sælge. Din idé er drivkraften fremadrettet. Søg hjælp til de ting, du ikke er så god til. Og ja, det er en hård erkendelse for en del, at der er områder, de ikke har så megen forstand på. Det er ikke desto mindre en vigtig erkendelse, hvis man gerne vil have, at ens virksomhed bliver en succes. Ingen er god til alt, så fokuser på kerneområdet, og søg så hjælp til de ting, man er mindre kompetente udi.

Økonomi

Med mindre du har faglige forudsætninger for det så søg hjælp til økonomien. Det være sig hjælp fra sin lokale bank. De hjælper mange gange også med gode råd, hvis ellers man spørger dem. Køb hjælp til bogholderiet. Mange små virksomheder er gået nedenom om hjem, fordi der ikke har været styr på likviditeten.

Konstruktion af hjemmeside

Intet kan give så dårligt et førstehåndsindtryk som en dårligt konstrueret hjemmeside. Man skal gøre sig klart, hvad man gerne vil sige med sin hjemmeside, og hvordan det skal præsenteres. Herefter kan det anbefales, hvis ellers man ikke selv har evnerne at tilkøbe professionel hjælp. Det kan være en god idé at sikre sig, at vedkommende, man betaler for at lave hjemmesiden, har et godt ry og et godt portefølje. Det kan være fristende at lade sig overtale af familie, venner eller bekendte til at støtte en, de tilfældigvis lige kender, der gerne laver hjemmesider, men vær varsom. 

Markedsføring

Marketing er et komplekst område, hvor det kan være en rigtig god idé at opsøge specialiseret hjælp. God markedsføring kan være med til – som man siger på udenlandsk – at ”make or break a business”. Det nytter ikke at have nogle fantastiske produkter, hvis ingen har hørt om dem, og derfor ikke køber dem.

En af tendenserne indenfor markedsføring er business-to-business (også kaldet B2B marketing). Det er en markedsføring, der sigter mod handel med andre virksomheder frem for handel med private. Typisk vil man fokusere på at søgemaskineoptimering (SEO) eventuelt kombineret med betalte GoogleAdWords. Derudover kan man for eksempel få hjælp til at udvikle en markedsføringsstrategi.

Networking

Det kan næppe undervurderes, hvor vigtigt networking er. Som iværksætter gælder det alle typer netværk både de professionelle og de private. Networking har to hovedformål dels at skabe kontakter til potentielle kunder og dels at skabe kontakt til folk, der på forskelligvis kan hjælpe med ens forretningsmodel.

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen